© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Ve výcviku Kouč/koučka, který startuje v květnu, zbývají poslední 3 místa → přihlaste se ZDE.
Při vedení koučovacích rozhovorů jsou nesmírně důležité správně položené otázky. Víte, jak se správně ptát, aby takový rozhovor koučované opravdu posunul a otevřel jim nové zdroje?
Koučink osobního rozvoje vede člověka k plnému využít jeho schopností, možností a potenciálu. Zároveň ctí pravidlo, že člověk je tím nejlepším odborníkem na sebe samého. Také by se dalo říct, že správně vedený koučink nehledá příčinu problémů v minulosti, ale spíše cílí na budoucnost.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Základy autohypnózy pro pocit klidu a vyrovnanosti
Pokud jsou otázky při koučinku položeny správně, nutí nás uvažovat jinak, než jaké je naše obvyklé myšlenkové schéma. Platí, že takové otázky posouvají naše hranice, odstraňují bariéry a nežádoucí postoje.
Kvalitně vedený koučink také dokáže odstranit obětní princip. Koučovaného totiž vede k plnému přijetí odpovědnosti za svou situaci a ke zvýšení pocitu spokojenosti. V rámci koučovacího rozhovoru není cílem vypátrat příčinu toho, proč něco nejde. Pro koučink totiž není podstatný problém, ale spíše jeho konstruktivní řešení.
Dobře položené otázky v rámci koučinku dokáží změnit způsob, jakým lidé nahlížejí na svou životní realitu. Dokáží probudit zvědavost koučovaného a zaměřit jeho pozornost na to, co ve svém životě skutečně chce.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: 7 omylů, kterým podléhá naše nevědomá mysl
Následující výčet pravidel může sloužit jako vodítko k tomu, abyste své koučovací rozhovory vedli úspěšně.
Aby v rámci koučinku mohla vzniknout důvěrná atmosféra, účastníci se potřebují v daném prostředí cítit bezpečně. Myslete pro to na fakt, že koučovaný nestojí o to, aby jej při koučinku někdo sledoval nebo poslouchal. Samozřejmostí by měla být také profesionalita a mlčenlivost ze strany kouče. Pamatujte dále na to, aby vaše stopa na sociálních sítích byla v souladu s dojmem, který chcete na své klienty udělat.
V průběhu koučinku dbejte na aktivní naslouchání. Díky tomu získá koučovaný plný prostor a zároveň podporu pro rozvoj svých myšlenek. Kouč by měl být se svým klientem po celou dobu v komunikačním napojení, měl by být přítomný a soustředit se na daný okamžik. Nezapomínejte, že klíčovou složkou komunikace je i její neverbální část.
Do koučovacích rozhovorů nevkládejte své vlastní názory, projekce, hodnocení a rady. Pokud ve své mysli budete spřádat dohady a hodnocení o svém klientovi, rozhovor pravděpodobně záhy ustane na mrtvém bodě.
Otevřené otázky jsou ty otázky, na které nelze odpovědět ANO nebo NE. Právě takové otázky přitom člověka otevírají k dalšímu přemýšlení a podněcují rozhovor. Naopak uzavřené otázky kreativitu myšlení zbytečně uzavírají.
Někteří začínající kouči mají pocit, že struktura koučovacích rozhovorů je zbytečně kostrbatá, složitá a jednoduše řečeno divná. A chtějí to dělat jinak. Je však nesmírně důležité si uvědomit, že koučink není rozhovor dvou kamarádek u kafe. Myslete na to, že každý z nás je tím nejlepším odborníkem na sebe samého. Koučovací metodika je efektivní z toho důvodu, že umožňuje druhé straně převzít odpovědnost za realitu svého života.
S přibývající praxí je přitom pro kouče zpravidla jednodušší si na strukturu koučovacích rozhovorů zvyknout a důsledně ji dodržovat.
Koučovaný se potřebuje v celé situaci správně zorientovat. Pomoct mu s tím přitom může to, když budete informace průběžně rekapitulovat. Díky tomu si je budete moct vy i koučovaný lépe utřídit. V průběhu rekapitulace se koučovaného ptejte, zda to správně chápete a zda k tomu chce ještě něco dodat.
Shrnutí vyžadujte i po svém klientovi a nechte ho, aby se soustředil na ty nejdůležitější body. Tento postup často vede k nejrůznějším AHA momentům, jelikož dokáže uvažování klienta nad celou situací změnit.
Pro lepší orientaci v celé situaci mohou pomoct i nejrůznější zápisky a nákresy. Sdělené informace proto můžete vy nebo klient bodově zapisovat, případně se pustit do nákresů jednoduchých schémat a obrázků.
A co dělat v případě, že se rozhovor zasekne a nepostupuje dál? Obrazně řečeno jako metodu první volby můžete koučovaného zvednout ze židle. Vyzvěte jej, ať se postaví a udělá několik kroků. Následně ať se podívá na místo, kde před chvílí seděl a představí si sebe samého na plátně kina. Sdělte mu, že je nyní v pozici pozorovatele, který se dívá na film.
Co tam vidí? Jak by chtěl, aby tento film pokračoval? Co by danému herci poradil?
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Naučte se vést rozhovor s člověkem, který se ocitl v krizi
Dobrého kouče pomáhá utvářet kvalitní vzdělání, osobnostní předpoklady a především praxe. Nezapomeňte, že tato metodika je postavená na komunikaci a přímé interakci s lidmi. A pokud lidi a reálné situace nemáte k dispozici, jen těžko se budete zdokonalovat.
Chcete se o koučinku dozvědět více? Přihlaste se na některý z kurzů, který se zaměřuje na praktickou výuku.
UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.
© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
+ BONUS k registraci
e-kniha Omyly mysli + vytváření reality a sebenaplňující proroctví
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny kurzů po dobu maximálně 5 let.
Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.